tisdag 25 juni 2024

"Lön" juni 2024

En del aktier har handlats under månaden. Samtliga köp har varit Evolution. Det ökar utdelningarna något, men inte hejdlöst mycket. Jag ser gärna en större uppgång i det bolaget snart =)

Även ETF:en JGPI har höjt utdelningen sedan förra månaden,även om det nog delvis motverkas av att kronan blivit starkare.

Detta gör att månadens utdelningsbaserade "lön" blir 21,224 kr.

Kassan är mindre än på länge, och jag har bestämt mig för att jag behöver göra ett större inköp under sommaren, mer om det senare.

Nu när första halvåret är avklarat kan jag konstatera att min genomsnittliga inkomst från utdelningar har varit 18697 kr/mån, i årstakt 224k. Men dagens månadsbudget i årstakt skulle vara 254k. Så lite har det hänt under året.

Mitt genomsnittliga sparande från jobbandet har varit 26734 kr/månad, så lite utrymme för aktieköp finns det, även om ändrade allokeringar av kapital också är en del av förklaringen.

 

 Nu väntar jag mest på att sommarsemestern ska börja.

2 kommentarer:

  1. Evolution är spännande. Liksom många andra svenska bolag. Ibland ångrar jag nästan min lite väl ensidiga satsning på amerikanska techbolag. Men bara ibland. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja techbolagen har nog varit en bättre satsning den senaste tiden, men jag tror att EVO har ganska stor potential.

      Radera

"Lön" juni 2024

En del aktier har handlats under månaden. Samtliga köp har varit Evolution. Det ökar utdelningarna något, men inte hejdlöst mycket. Jag ser ...