söndag 30 juni 2024

Resultat juni 2024

Budget: 21224 kr

Utgifter: 25919 kr

Resultat: -4696 kr

Kraftig förlust denna månaden. Men mest på grund av att det var dags att förnya husförsäkringen, och den fakturan stod för hela minusresultatet och lite till.

Det ackumulerade resultatet för året blir så här långt: -40358 kr. 

Det enda aktieköpet som gjorts under månaden är att posten i Evolution har fått öka något, och nu är den nog så stor som den behöver vara. Nästa köp får bli något annat.

Nu när halvåret är avklarat finns det vissa slutsatser jag möjligen kan dra. Den viktigaste av dem är att den genomsnittliga levnadskostnaden har varit 19,603 kr.

Och då tycker jag inte att jag levt snålt på något sätt. Snarare tvärtom då jag inte varit särskilt noga med att snåla i vardagen alls. Och siffran är glädjande nog mindre än månadens budget dessutom. 

Nu tillkommer visserligen ISK-skatt på levnadsomkostnaderna, och lägger jag på en tolftedel av årets inbetalning på månadsutgifterna hamnar siffran på 22,650 kr/mån.

Tyvärr ser det inte ut som om budgeten riktigt håller för helåret om kostnaderna är konstanta, men nästan.

 

Nu är det bara en arbetsvecka kvar till semester, och jag är mycket nyfiken på om kostnaderna går upp eller ned när jag är ledig. Glad sommar på er!

4 kommentarer:

  1. Glad sommar! Jobbigt når siffrorna visar minus, men det rättar säkert till sig. Fast sommarledigheten brukar alltid bli dyrare än budgeterat, är min erfarenhet. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle inte förvåna mig om det blir dyrare, fast jag har väldigt lite planerat för sommaren så man vet aldrig.

      Om man nu bortser från att jag kommer börja titta efter en ny bil så fort semestern börjar =)

      Radera
  2. När det gäller årsfakturor á la försäkring osv. så bär man periodisera dessa över 12 månader. Då hade du ju landat på plus även den här månaden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har du rätt i, är något jag funderat på, men då hade jag varit tvungen att bestämma vad som skulle periodiseras och inte, och dessutom behövt hålla koll på det.

      Jag bestämde mig istället för att göra det enkelt för mig och ta kostnaderna när de kommer. Även om det blir lite missvisande.

      Radera

Resultat juni 2024

Budget: 21224 kr Utgifter: 25919 kr Resultat: -4696 kr Kraftig förlust denna månaden. Men mest på grund av att det var dags att förnya husf...