Supertrender?
Vissa investerare försöker identifiera så kallade "supertrender" som förändrar världen på ett eller annat sätt, för att investera i de bolag som gynnas av förändringarna i fråga.
Exempel på sådana trender och bolag skulle kunna vara:
- Internet och digitalisering - Google, Amazon, Microsoft
- Smarta telefoner - Apple, Qualcomm
- Digitala betalningar - Visa, Mastercard, Klarna
- Elektrifiering av fordon - Tesla m.fl
- Äldre befolkning - Hela sjukvårdssektorn
Det finns utan tvekan betydligt fler större trender, och otaliga bolag som tjänat pengar på dem. Den uppenbara trenden just nu är förstås AI, och de finns många bolag som tjänar pengar på AI-trenden idag, och ännu flera som hoppas göra det i framtiden.
Politiska konsekvenser av supertrender
Många av dessa trender har inte bara ekonomiska effekter, en hel del av dem har även behövt hanteras politiskt på ett eller annat sätt.
Exempel på detta:
- Framväxande mobilnät har behövt regleras
- Näthandel har behövt nya regleringar kring konsumentskydd
- Solceller och elbilar har krävt en viss omstöpning av infrastruktur
- En äldre befolkning har använts som argument för en stor invandring
När samhället förändras behövs anpassningar av lagstiftning och regleringar. Inget konstigt så långt. Politiker kommer naturligtvis även att använda upplevda hot i sin egen kommunikation mot väljare, och lova guld och gröna skogar till alla baserat på de trender som förändrar världen osv.
Politiska konsekvenser av AI?
Något som så här långt under valrörelsen har lyst med sin frånvaro är politiska utspel om hanteringen av AI. Jag har inte sett eller hört någon svensk politiker av dignitet säga ett ord i frågan.
Detta trots att det kanske är den största förändringen vi någonsin ställts inför, och det ligger dessutom i sakens natur att förändringarna kommer gå otroligt fort när de väl börjar.
Dessutom kommer saker nästan garanterat hända under de kommande 4 åren, så att börja fundera på AI ligger just nu helt rätt i tid. Att ingen riktigt vill eller kan ta i frågan känns för mig ganska alarmerande.
Politiska frågor som kan uppstå
- AI börjar ta jobb på allvar, med massarbetslöshet som följd i vissa branscher
- Ett fåtal investerare äger företag som blir tokproduktiva, resten blir arbetslösa fattiglappar
- Kriminella använder AI för att begå avancerade brott
- Polisen får använda AI för att skapa ett övervakningssamhälle
- Datacenters elanvändning skapar problem
- Andra länder går före i utvecklingen, och Sverige halkar efter i konkurrensen
- All produktion blir så billig att alla kan få allt, och vi lever inom kort i en utopi
- Riksdagen kontrolleras av ludditer, och AI regleras sönder och samman
Utan tvekan finns det betydligt fler frågor som kan uppstå, både mindre och större, men det här är ett exempel på några av dem.
Hur hanterar svenska politiker detta?
Det finns lite tänk från svenska politiker kring AI, men min känsla är att det behandlas lite som framväxandet av smarta telefoner. Dvs som att det är en cool nyhet och gör oss lite mer produktiva, men inget som förändrar samhället i grunden.
Jag tror att politikerna helt missar skalan i utvecklingen. Det kan bli total och fullständig förändring och den bättre liknelsen är industrialiseringen på 1800-talet snarare än lite ny konsumentteknik.
Jag har inte sett något politiskt parti ta upp frågan på den nivån. Vilket möjligen förklaras av att det är komplext, det handlar delvis om att förutspå framtiden och de flesta väljare förstår inte ens vad det handlar om. Samtidigt skulle det kunna vara vår tids enskilt viktigaste fråga.
Min känsla inför valet
Vänsterblocket föredrar som alltid regleringar och förbud. Starkare skydd för arbetstagare, som gör att vi blir frånåkta av de länder som satsar på ökad produktivitet via AI.
Högerblocket låter nog utvecklingen ske mer obehindrat, men det riskerar att skapa andra problem då arbeten börjar försvinna. Bra för aktieägare, dåligt för arbetstagare.
Inget block eller parti är redo för att nästan allt mänsklig arbete över några år blir helt utan värde då det kan göras bättre och billigare av intelligenta maskiner. Jag skulle önska att partierna börjar tänka lite i de banorna.
![]() |
| 8 hjärnor är mer än 1 AI? |
Överdriver jag handfallenheten? Har ni läsare sett något politiskt parti ta frågan på allvar?
