måndag 15 januari 2024

Lästips - The Sovereign Individual

The Sovereign Individual (länk) är en mycket intressant bok jag läste under 2023.

Boken publicerades 1997, skriven av William Rees-Mogg och James Dale Davidson, och försökte kort sagt förklara/förutspå framtiden. Nu över 25 år senare får man väl säga att det inte lyckades helt och hållet, men ändå till ganska stor del.

Författarna skriver om bland annat:

  • Mänskliga samhällens historia
  • Kapitalismens seger över kommunismen
  • Möjligheten till distansarbete för många (jag tror till och med att en pandemi nämndes som en eventualitet)
  • Digital valuta
  • Nationalstatens och välfärdsstatens förestående död
  • Staternas reaktioner på sin egen irrelevans
  • Och mycket annat
     

En av de bärande idéerna i boken är att eftersom mer och mer arbete handlar om digitala produkter och tjänster kommer individen kommer bli allt mindre beroende av att befinna sig på en fysisk plats, och därmed blir individen även mindre beroende av en specifik nationalstat. 

Kombinera detta med digitala pengar som inte står under någon specifik stats kontroll (typ bitcoin) så minskar statens kontroll över individen.

Detta innebär att det finns utrymme för individen att välja den stat som passar bäst, och detta gör att stater kommer behöva vara konkurrenskraftiga för att attrahera produktiva individer. Individen kan se sig själv som en kund hos staten snarare än en undersåte.

Nu kommer naturligtvis människor i stor utsträckning vilja vara där de är, antingen av rent sentimentala skäl, eller för att ens familj och vänner finns på en viss plats. Jag tror inte på något massflyttande för att skatterna är lägre någon annanstans, även om Portugal var populärt ett tag av skatteskäl.

En rationell individ skulle kunna se sig runt omkring i världen och börja fundera på var någonstans möjligheterna ser bäst ut, och för många är det förmodligen inte i Sverige. Jag har inga konkreta planer på att flytta utomlands, men jag är öppen för möjligheten. Och den senaste tidens svinkyla är definitivt inte konkurrenskraftig 😁.

Det är nästan så att författarna fått mig att börja tänka i lite andra banor kring både invandring, och statens roll i individens liv. Jag är även stärkt i min uppfattning om att staten måste vara minimal.

Boken är alldeles för komplicerad för att sammanfatta i ett kort blogginlägg, men den är definitivt läsvärd, jag rekommenderar den varmt. Det vore väldigt intressant att tvinga några svenska partiledare att läsa den, och kommentera hur de ser på framtiden som beskrivs.

Har ni läsare några boktips?

2 kommentarer:

  1. Gillar också tanken på en minimal stat. Jag lägger boken på min (milslånga) boklista.

    Om jag bara ska dra en bok ur minnet så blir det Atomic Habits, den tror jag tom att jag ska läsa igen snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag känner igen det där med en nästan oändlig och ständigt växande läslista. En aktivitet att ta itu med efter FIRE är helt klart att komma ikapp.

      Har hört talas om Atomic Habits. Verkar intressant.

      Radera

Hur länge är det meningsfullt att spara?

När man börjar från noll finns det bara ett sätt att få sparkapitalet att växa. Och det är att spara pengar (duh!). Men så fort man har kapi...