lördag 6 januari 2024

Förändringar i vardagen

Tidigare har jag i princip kunna komma undan med att inte vara särskilt sparsam av mig. Jag har kunnat agera på autopilot utan några direkta mål eller tankar med vad jag konsumerar, och ändå kunna lägga undan 20-25k per månad.

Nu däremot, om jag ska klara att leva på de aktieutdelningar jag får, måste jag agera lite smartare.

Jag har försökt utvärdera vad som skulle ge någon märkbar effekt, och kanske framförallt vad som skulle kunna ge störst effekt till minst ansträngning.

 

Ända sedan pesten härjade för några år sedan har jag arbetat hemifrån till stor del. Så transportkostnader har jag inte i någon större utsträckning.

Abonnemangen jag har är sådant jag använder så mycket att jag tycker de är värda vad de kostar. Möjligen att hemlarmet skulle kunna ligga illa till.

Gymkortet betalas till största delen av arbetsgivaren.

Däremot har jag en ovana att så gott som varje dag gå till den lokala butiken för att köpa någon färdigrätt till lunch. Och när man ändå är där finns alla möjligheter att även något mer hamnar i kundkorgen, inte sällan choklad eller liknande.

Så nu har jag börjat ta tag i detta och bestämt mig för att jag istället ska göra en meny för veckan och veckohandla istället.

Förhoppningsvis leder detta till en hel del sparade kronor och kanske även vissa hälsomässiga fördelar, då färdigmat knappast är optimalt.

Som grädde på moset har nu detta intressant nog råkat sammanfalla med fri2032s Matutmaning. Så de första veckorna är en viss frys- och skafferitömning att vänta.

Ha en trevlig helg!

4 kommentarer:

  1. Lite enklare för mig kanske som lever on-line i takt med utgifter och intäkter från portföljen för att leva i FIRE. Min ambition är snarare att ÖKA utgifterna i FIRE eftersom man får ändå ingenting ta med sig till efterlivet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja att sluta på 0 är ju det optimala utfallet. Jag är dock lite oklar över om min kalkyl ens håller, så jag vågar inte riktigt (än).

      Jag har dock tänkt att jag en vacker dag ska koda ihop en simulering som ska svara på ungefär vilket uttagstempo som håller.

      Radera
    2. Känns som att det blir några halvosäkra faktorer i den simuleringen. Jag simulerar bara i huvudet men känner ändå av osäkerheten ;)

      Radera
  2. Välkommen till den präktiga världen där vi gör veckomatsedel. Det är så tråkigt så jag vill gömma mig varje måndag. Men det är sååå skönt resten av veckan när jag vet exakt vad jag ska ta fram ifrån frysen, när jag ska handla, vad jag ska handla och vad jag ska laga för mat.

    Ska bli spännande att se hur du lyckas pressa utgifterna. :-)

    SvaraRadera

Hur länge är det meningsfullt att spara?

När man börjar från noll finns det bara ett sätt att få sparkapitalet att växa. Och det är att spara pengar (duh!). Men så fort man har kapi...