torsdag 25 januari 2024

"Lön" januari 2024

Idag är det löningsdag, så idag stämmer jag av hur mycket en genomsnittlig månads aktieutdelningar blir under det kommande 12-månadersperioden.

Jag har inte vare sig köpt eller sålt några aktier den senaste tiden, däremot har vissa bolag förändrat sina utdelningar under månaden.

  • Investor meddelade årets utdelning vilket ger en viss "löneökning".
  • Även SEB höjde, och ordentligt dessutom.
  • Billerud däremot gjorde precis tvärtom.
  • En marginell höjning från Essity ger några korvören extra.
  • Intrum ger som tidigare kommunicerat ingen utdelning i år.

Detta betyder att den totala utdelningen blev 15631 kr.

Månadslönen från arbetsgivaren blev betydligt större än så, vilket betyder att det blir ungefär 26000 kr rakt in i sparandet.


Den 31:a blir det klart vad månadens kostnader, och därmed resultat blev.

2 kommentarer:

  1. Du skrev tidigare att du funderar pa att bo utomlands ett tag, men du investerar bara i bolag i Sverige. Med tanke pa den svaga kronan undrar jag om det är sa klokt? Hur tänker du om det?
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en poäng. Det vore nog klokt att diversifiera sig lite.
      Ungefär 90% av mina innehav är i Sverige, och lite i USA men utan utdelning.
      Mest är det för att jag har dragit mig lite för att skaffa mig en kapitalförsäkring och att sätta mig in i skattereglerna kring det.
      Och lite för att kronan har varit så svag att det känts lite motigt att köpa utomlands den senaste tiden.

      Radera

Hur länge är det meningsfullt att spara?

När man börjar från noll finns det bara ett sätt att få sparkapitalet att växa. Och det är att spara pengar (duh!). Men så fort man har kapi...