fredag 31 maj 2024

Resultat maj 2024

Budget: 20352 kr

Utgifter: 17885 kr

Resultat: 2466 kr

Plusresultat för en gångs skull.

Det ackumulerade resultatet för året blir så här långt: -35662 kr. 

Jag har sålt billerud, och köpt lite mer i Evolution för ungefär samma summa. Inget av bolagen är någon större utdelare, så den framtida budgeten påverkar bara på marginalen, men i positiv riktning.

Kassan ligger för närvarande på ca 270k, vilket till dagens direktavkastning skulle ge ungefär en tusenlapp i månaden i extra utdelning, och därmed budgetutrymme. Tyvärr har jag svårt att hitta något som känns klockrent idag. Det är nästan så att det hade känts bra med en surbörs i några veckor.


6 kommentarer:

  1. Hej, du ska köpa Evolution för en stor del av pengen! Den kommer garanterat avkasta många procent innan årsskiftet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra. Det är inte otänkbart att det blir lite mer. Speciellt inte om de skulle backa ytterligare.

      Radera
  2. Ha ha ja det är verkligen dags för surbörs nu. Nästa kvartal (dvs 1 juli), hade jag tänkt trycka in en del cash på mitt ISK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det av skatteskäl du väntar? Och i sådana fall, är det verkligen värt det?
      Jag har inte tänkt så mycket på att tajma skattmasen, men någon liten fördel har man väl av det.

      Radera
  3. Jag väljer att investera i utdelande ETFer och fonder nu när "ingenting känns klockrent". Har kört den metodiken i 6-8 månader nu huvudsakligen. Känns bra för mig...jag har ju redan så många individuella innehav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ganska klokt. Med en ETF med gubbinnehav bör ju tajmingen vara mindre viktig. Kanske blir så för mig med om inget dramatiskt händer i närtid.

      Radera

One more year syndrome

Jag börjar inse att jag sitter fast i "one-more-year-syndrome"-träsket. Mina utdelningar uppgår för tillfället till nästan 21k/mån...