fredag 24 maj 2024

"Lön" maj 2024

Wohoo löningsfredag!

Den enda aktieaffären under månaden blev att Billerud fick lämna portföljen efter en i mina ögon orimlig uppgång.

Billerud var ett av mina minsta innehav, men detta minskar utdelningarna något, men samtidigt har JGPI höjt utdelningen lite sedan förra månaden. Så nettot blir ändå positivt.

Detta gör att månadens utdelningsbaserade "lön" blir 20352 kr.

Nu har jag närmare 400k i kassan, så det finns potential att köpa mer inför resten av året vilket är trevligt.


Jag har känt mig väldigt oinspirerad till att skriva här tyvärr, men jag hoppas få lite mer inspiration inom kort.

4 kommentarer:

  1. Grattis.

    Blir mer och mer sugen på att även satsa på en utdelningsportfölj, nu har jag enbart global- och teknikfonder, som hittills gått som tåget.

    Med det är ändå något särskilt med att regelbundet få cash från utdelningar insatta på sitt konto utan att behöva lyfta ett finger. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget fel med det, man kan ju alltid sälja lite vid kontantbehov.
      Men det går ju alltid att kompromissa med en utdelande globalfond.
      Teknikfonder med utdelning tror jag är betydligt mer ovanligt.

      Radera
  2. Jag tror att jag behöver en steg-för-steg-instruktion för hur du räknar ut den där lönen. Hänger aldrig med när du skriver om det. ;)

    Tror inspirationen tryter lite när det varma sommarvädret lockar en att göra annat än sitta vid datorn. Jag har tex inte jobbat med min släktforskning på flera veckor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ganska enkelt. Det är det senaste utdelningsbeskedet som gäller tills det kommer ett nytt. Gånger antalet aktier, och delat med 12. Nu har jag dessutom utdelningar i flera valutor, så det är valutakursen på löneutbetalningsdagen som gäller har jag helt godtyckligt bestämt.

      Det blir inte helt exakt, men nära nog för att det ska fungera.

      Och jag håller med om att sommarvädret ändrar ens prioriteringar lite. Just nu är jag ute och promenerar i solen för jämnan.

      Radera

"Lön" juni 2024

En del aktier har handlats under månaden. Samtliga köp har varit Evolution. Det ökar utdelningarna något, men inte hejdlöst mycket. Jag ser ...