tisdag 30 april 2024

Resultat april 2024

 

Ännu ett tråkigt resultatinlägg. Och jag menar egentligen inte tråkigt så till vida att resultatet är negativt, även om det blev så, utan tråkigt som i inte särskilt kreativt eller intressant. Men det får väl bli ett ändå, bara 8 rapporter kvar nu innan året och projektet är över.

Budget: 20124 kr

Kostnader: 22919 kr

Resultat: -2794 kr

Minusresultat denna månad, trots en rekordbudget. Förklaringen till detta är i första hand en bilservice som kostade en slant, och som gav en del tråkiga besked. Dessutom köptes det in en del kläder för ovanlighetens skull. Även om det är varmt och skönt just nu ska det helst inte fläktas genom hål i byxorna trots allt.

Det ackumulerade resultatet för året blir så här långt: -38128 kr. 

Jag har ca 170k i kassan att köpa aktier/fonder för om det skulle dyka upp någon intressant möjlighet. Och det kommer komma in en del utdelningar under de kommande veckorna. Så det finns ett litet utrymme för löneförhöjning till nästa månad.


Det tråkiga beskedet från bilverkstaden är att bilskrället har en del defekter. Varav vissa möjligen kan vara dyra att åtgärda. Kombinerat med att det finns en viss underhållsskuld blir reparationerna möjligen dyrare än vad bilen är värd, och då kan det möjligen finnas en viss rimlighet i att byta bil. 

Jag tror det får bli ett inlägg om mina funderingar kring detta senare.


I övrigt önskar jag alla läsare en glad valborg!

2 kommentarer:

  1. Trist när budgeten spräcks av så tråkiga utgifter, men ibland blir det billigare att köpa något nyare än att lappa och laga.

    Själv kör jag en 23 år gammal Volvo, men den håller fortfarande ihop riktigt bra, så jag behåller den tills de där stora reparationerna kommer.


    SvaraRadera
    Svar
    1. 15 år gammal Ford i mitt fall.
      Jag tror egentligen att det billigaste bilägandet är att hålla liv i äldre bilar, men till slut når man vägs ände.

      Radera

Hur länge är det meningsfullt att spara?

När man börjar från noll finns det bara ett sätt att få sparkapitalet att växa. Och det är att spara pengar (duh!). Men så fort man har kapi...