måndag 22 april 2024

Milestone för utdelningar uppnådd

Under de senaste två månaderna eller så, har jag satsat på att göra mig av med aktier som inte gör vinst eller delar ut pengar.

Det betyder att vissa bolag fått lämna portföljen, och istället har jag mest köpt utdelande ETF:er med breda innehav.

Jag har även haft en lite väl mycket pengar i kassan som nu använts för att köpa tidigare nämnda ETF:er.

Det enda innehavet jag i dagsläget har, som inte delar ut pengar är Castellum. Jag funderar på att göra mig av med delar av det nästa gång det ser attraktivt ut att sälja. Dvs när priset gått upp en bit igen.


Idag, efter ett köp i JGPI hamnade de kommande 12 månadernas förväntade utdelningar över 240k för första gången (DA ca 4.46%). Vilket innebär att jag förhoppningsvis har en stadig inkomst på minst 20,000 kr/månad (i genomsnitt) under resten av livet.


Om det vore lite varmare skulle jag fira det med en glasspinne. Gärna en Salmiakki. Men då det återigen verkar ha blivit vinter får det väl vänta en vecka eller två.


Nu är det bara att fortsätta jobba mot 300k/år.

4 kommentarer:

  1. Lysande, mycket bra jobbat !! 20kSEK i månaden för arbetsbefriad inkomst är en rolig milstolpe att uppnå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och idag ATH igen. Vissa dagar känner man sig klart rikare än andra.

      Radera
  2. Grattis, 20k i månaden är ju kanon.

    Går nog snabbt att nå 300k per år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se, med dagens DA skulle det kräva nya köp på ungefär 1.2 miljoner.

      Radera

Resultat april 2024

  Ännu ett tråkigt resultatinlägg. Och jag menar egentligen inte tråkigt så till vida att resultatet är negativt, även om det blev så, utan ...