torsdag 21 mars 2024

Knepig portföljvecka och dags för KF?

Den här och de kommande veckorna är lite speciella.

Det är nämligen nu x-dagarna sker, och pengarna dyker inte upp förrän nästa vecka. Det betyder att jag upplever den här veckan som fattigare än vanligt, trots att det är totalt irrationellt.

Nästa veckas kassaflöde är däremot inte att leka med. Både löning och utdelningar från ett antal innehav, däribland SEB och SHB som båda pyntar ut en hel del.

Jag överväger dessutom att sälja mitt enda amerikanska bolag, Tesla, då det inte verkar hända mycket positivt där just nu. Inte heller ser jag någon jättenyhet i närtid som skulle driva upp kursen.

Med tanke på att jag skulle få en hel del kapital att röra mig med börjar jag fundera på om inte den kommande veckan skulle vara ett bra tillfälle att bita i det utländska äpplet och skaffa mig en KF och börja titta på innehav utanför Sverige. Något jag hittills varit väldigt dålig på.


Jag ska nog börja med att spendera delar av helgen på att försöka lista ut vad som skulle vara attraktivt och värt att köpa. Gärna en mix av bolag som handlas i både dollar och euro.

Någon som har något bra tips?

4 kommentarer:

  1. Tar också gärna emot tips.

    Själv ligger jag lite väldigt tung i dollarinnehav (mest amerikanska techbolag) just nu och börjar fundera över hur smart det egentligen är.

    De flesta innehaven har tokrusat senaste tiden och jag kanske borde säkra hem vinsterna innan Mr Market bästemmer sig för att det är dags för tech-frossa.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det börjar kännas lite väl euforiskt på sina håll.
      Tror att det blir gubbaktier för min del snarare än techbolag, även om det nog blir lite sånt med.

      Radera
  2. Ar KF en kapitalförsäkring? Jag trodde du funderade pa att flytta utomlands. Jag tänker inte ge dig nagra rad, för det beror pa om du ska flytta och i sa fall vart. Men att investera i SEK skulle aldrig falla mig in, det är en pesetas-valuta.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanken med en KF är att man kan investera i utländska bolag, och få banken man har KF:en i att återbetala källskatten man betalar på eventuella utdelningar. Så det skulle möjliggöra investeringar i andra valutor utan att bli rånad på källskatten.

      Själv gillar jag uttrycket SEKetas.

      Radera

Resultat april 2024

  Ännu ett tråkigt resultatinlägg. Och jag menar egentligen inte tråkigt så till vida att resultatet är negativt, även om det blev så, utan ...