måndag 11 mars 2024

Simulering för FIRE

För att hjälpa till vid beslut kan det ibland vara intressant att försöka förstå möjliga utfall.

En fråga jag ofta ställer mig är: "Hur mycket pengar behöver jag egentligen?". Och då menar jag "Hur mycket behöver jag för att kunna sluta jobba utan att någonsin dra in en krona igen?".

Ett sätt att svara på detta skulle kunna vara genom en simulering.

För att kunna skapa en simulering behöver vi först fastställa några inputparametrar.

  • Hur mycket antar vi att vi har idag?
  • Hur mycket spenderar vi varje månad?
  • Hur stor variation har våra kostnader från månad till månad? Och från år till år?
  • Hur länge måste pengarna räcka?
  • Kommer vi under någon period ha intäkter?

Vi måste nog även göra ett par antaganden.

  • Vi antar att börsen kommer hänga med inflationen. Inte helt realistiskt under varje år, men förhoppningsvis i genomsnitt. Därmed kan vi ignorera inflationen.
  •  Alla skatteregler förblir som de är idag.

 I korthet skulle simuleringen se ut ungefär så här:

Antag en förmögenhet X.

För varje månad:

Dra av månadskostnad Y. 

    Lägg till inkomst Z1 (eventuellt 0)

    Lägg till tillväxt Z2 (årsavkastning för börsen dividerat med 12).

    Lägg till utdelning Z3.

    Förmögenheten är nu justerad inför nästa månad.

Upprepa tills du är 90 år gammal eller tills pengarna tar slut.

Kör simuleringen 10,000 gånger och se hur ofta du har pengar kvar på din 90-års dag. 90 är en ålder jag valt helt godtyckligt.


I min egen simulering som jag har knackat ihop kommer jag fram till att ca 25k/mån bör kunna spenderas livet ut. Då har jag antagit garantipension när jag fyller 70, men i övrigt inga inkomster. Tjänstepensionen är inte ens med i simuleringen för att vara på den säkra sidan(eller för att jag inte orkat bygga stöd för det).

Mina inputparametrar:

  • Förmögenhet på 5.5M.
  • Utdelningar på 209k/år.
  • Jag är idag 41, så 49 år kvar.
  • Garantipension från 70 år. Jag räknade med 8k/månad netto.
  • Månadskostnader på 25k +- 20% (uniform fördelning).
  • ISK-skatten antas vara med i månadskostnaden. Så snarare 22k konsumtion.
  • 20% chans för en extra årlig engångskostnad på 50k-250k (uniform fördelning på båda slumptalen).
  • Börsen presterar varje år 3% +- 15%. Detta är ett vanskligt antagande, men att hitta en fördelningsfunktion som liknar börsens utveckling är inte helt trivialt vad det verkar. Kanske att man skulle kunna använda historiskt data istället för mer realism.
  • Utdelningstillväxt på 1%. Dvs 1% över inflationen.

Vid 10,000 körningar går det vägen ungefär 96% av gångerna. Vilket känns ganska bra. Medianresultatet är att jag har ca 8 miljoner när jag fyller 90.

Vad talar för att simuleringen har fel?

  • Hög risk för buggar som gör att resultatet blir fel.
  • Under 49 år kan mycket hända. Skatteregler ändras osv.
  • Felaktiga antaganden.

Vad är då värdet av simuleringen?

Något oklart. Det är definitivt inget bevis för någonting överhuvudtaget. 

Men det är väl någon form av indikation på att det inte vore totalt vansinne att tro att det ser ganska bra ut i alla fall givet att antagandet om månadskostnader håller.

Man kan även roa sig med att sitta och skruva på indatat och se hur stor skillnad det gör för slutresultatet. Något som kan roa mig nästan pinsamt länge.

Lägga upp simulatorn på webben?

Just nu är hela simuleringen ett riktigt fulhack i ett programmeringsspråk jag inte fullt ut behärskar. Så det är inte i skick att delas. Men jag blev sugen på att göra en lite mer ordentlig implementation och lägga upp här på bloggen om möjligt. Vi får se om det finns tid till det senare.

Ser du som läser detta några uppenbara svagheter i resonemangen ovan?

6 kommentarer:

  1. Ser väldigt bra ut, tycker jag.

    Det går såklart inte att sia något alls om framtiden, men jag tror att den här typen av simuleringar ändå kan vara värdefulla, både som ett mentalt stöd när det stormar på de finansiella marknaderna men även som en slags karta över hur den egna privatekonomin kan komma att se ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Syftet var egentligen att få mig själv att sluta vela kring jag tycker att jag är klar. Och jag tror att det fungerar tills viss del.
      Nu velar jag bara över hur mycket säkerhetsmarginal jag vill ha =)

      Radera
  2. Jag blev mest alldeles snurrig, fick lite lätt panik och undrade hur i hela friden jag törs sikta mot FIRE öht. ;)

    Med det sagt ser jag inga direkta fel, även om 3 % tillväxt på börsen känns lite snålt, eller räknar du med 5 % inflation för säkerhets skull?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du klarar dig. Inget av detta har egentligen visar mig något jag inte hade hyfsad koll på innan. Det blir mest en bekräftelse.

      Utdelningarna är ungefär 4% av det totala kapitalet. Så totalavkastningen blir ca 7%. Vilket även det är lite i lägsta laget.
      Men jag är hellre lite för pessimistisk än tvärtom.

      Radera
  3. Haha, att du orkar. Jag gick pa magkänsla när jag slutade jobba, ingen kan förutse framtiden sa langt i förväg och fa karlar blir 90 ar. Men det beror ju pa om du vill stanna i Sverige eller inte, vill du utomlands blir det ju dyrare med tanke pa den svaga kronan.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. En hel del av mina äldre släktingar blev relativt gamla. Den äldsta fyller 100 i höst. En kvinna visserligen.

      Sedan räknar jag helst fel åt rätt håll.

      Radera

"Lön" april 2024

  Återigen är det löningsdag, så idag stämmer jag av hur mycket en genomsnittlig månads aktieutdelningar blir under det kommande 12-månade...