tisdag 5 mars 2024

Billig lunchmat - Egg Fried Rice

Dags för ett experiment.

Jag kommer inte ihåg var jag såg det någonstans, men jag snubblade nyligen över en maträtt jag blev sugen på att testa.

"Egg Fried Rice", eller "Egg Flied Lice" som jag har en benägenhet att tänka för mig själv.

Det är i princip ihoprörda ägg, stekta i lite olja, tillsammans med stekta grönsaker och stekt ris. Gärna överblivet ris från någon dag innan. Lite extra smak kan man få med lite soja, även om jag kan tänka mig att hoisinsås eller teriyakisås också hade fungerat.


I mitt fall blev ingredienserna:

  • 2 ägg
  • lite olja
  • Morot
  • Rödlök
  • Gröna ärtor
  • Rödlök
  • Champinjon
  • Ris
  • Ljus soja
  • Några droppar sesamolja
  • Lite chilipulver och svartpeppar

Detta räckte till 2 portioner för mig.

En av portionerna
 

Instruktioner: Rör ihop äggen. Stek äggen i olja. ta ur äggen. Stek grönsakerna (allt hackat). Tillsätt ris. Tillsätt soja och sesamolja. Lägg tillbaka äggen. Låt allt bli tillräckligt varmt.

Smaken blev helt klart godkänd. Tyvärr hade jag nog lite för mycket olja vilket gjorde att det blev lite väl oljigt. Något att förbättra till nästa gång.

Priset blev förmodligen relativt lågt. Överblivet ris är billigt, grönsaker kan vara billiga, och ägg brukade vara billigt (drygt 40 spänn för 10 ägg senast).

 

Totalt betyg blir 4 av 5. Inte den mest intressanta smaken, men väl godkänt för en enkel lunch. Enkelheten och tidsåtgången(ca 15 minuter) höjer också betyget lite.

Kommer definitivt göras igen.


9 kommentarer:

  1. Det där åt ag ofta när jag reste runt i Asien. Brukar laga något liknande själv när det är bråttom. Upplevs både som gott och någorlunda nyttigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blev en ganska trevlig och snabb lunch.
      Nästa gång ska jag nog försöka med en "Tortilla de Patatas".

      Radera
  2. Glufsar du i dig allt det pa en gang? Ar du en san där sportig typ?
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det på bilden blev en lunch. Men det är upplagt på en assiett, så det kanske ser ut att vara mer än det är.

      Radera
  3. Det där ser gott, ska nog göra en sådan när jag kommer ikväll efter tågresan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det smakade bra. Och att behovet av en billig rätt inte berodde på ett tråkigt besked på mötet.

      Radera
  4. Det var kalasgott, bra tips. Postade precis ett inlägg om mötet. :-)

    SvaraRadera
  5. Det lät som nåt i min smak. :) Kruxet är väl att jag aldrig har överblivet ris eller grönsaker som bara råkar finnas i kylskåpet. Men jag får väl planera så det blir över helt enkelt. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just överblivet ris har jag sällan, däremot ofta halvledsna grönsaker. Men att koka för mycket ris är ju inte jobbigare än att koka lagom mycket. Så det går nog att lösa.

      När jag tänker efter så är nog "man tager vad man haver"-mat en av mina favoritkategorier. Pytt-i-panna varianter från jordens alla hörn är nästan alltid gott.

      Radera

Hur länge är det meningsfullt att spara?

När man börjar från noll finns det bara ett sätt att få sparkapitalet att växa. Och det är att spara pengar (duh!). Men så fort man har kapi...