söndag 18 februari 2024

Min femårsvision

Om jag skulle försöka beskriva hur de närmaste fem åren av mitt liv kommer se ut så skulle jag förmodligen misslyckas. Detta eftersom jag inte har någon kristallkula som förutspår framtiden särskilt väl, och det finns gott om bananskal att halka omkring på.

Skulle jag däremot beskriva min vision för de närmsta fem åren skulle det se ut ungefär så här:

2024: Jobba året ut med nuvarande jobb. Kanske en bit in i nästa år också.

2025: Uppsägning från jobbet något gång under våren/senvintern, och sedan ledigt tills efter sommaren året efter.

2026: Under hösten börjar sökandet efter nästa jobb.

2027-2030: Jobba 3-4 år med något annat än idag och uppnå ett nettovärde på ca 10M kr.


Och sen då? Ingen aning. 

 

Jag skulle säga att vad som händer om 5+ år beror mycket på vad som händer under de närmaste åren, och vad det är, är förmodligen ingenting jag kan säga med någon som helst säkerhet idag. Men jag ser en hel del resande framför mig, även under de närmaste åren. Det kanske är en del i att lista ut vad som händer sen.

Eventuellt inträffar även AI-revolutionen under de närmaste åren, och då vet jag definitivt inte hur det kommer se ut.


Poängen är nog att jag får ta livet som det kommer och anpassa mig, och det är nog lättare om man är relativt oberoende.

8 kommentarer:

  1. Mina erfarenheter är att det sällan blir som man tänker sig men att det ändå är bra med vision/plan. I mitt fall så leder avsaknaden av vision/plan till att jag bara flyter omkring,

    Själv ser jag med glädje fram emot att just bara flyta omkring under en okänd tidsperiod när arbetslivet är över. Flyta omkring är inte liktydigt med att göra ingenting för mig. Fortsätter ändå träna, läsa, blogga, gå på biblioteket, snickra osv. Det är att "flyta omkring" enligt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter härligt. Just ordet flyta omkring får mig att tänka på ett varmt badkar eller något sådant.

      Men det är definitivt inte helt fel att låta sig själv göra lite vad som helst under en period tror jag.

      Radera
  2. Intressant! Hur kommer det sig att du vill byta jobb och inte gneta på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har börjat tröttna lite på jobbet jag gör idag. Och det är dessutom förändringar på väg som kommer göra mig mindre relevant hos just den arbetsgivaren.

      Utöver det ser jag också fram emot en period av mental avslappning. Något jag har lite svårt med pga jobbet.
      En paus känns som ett bra förskott på friheten.

      Radera
  3. Spännande med femårsplan. Min plan är väldigt oklar framåt, det enda jag vet är att Daisy förmodligen ska ridas in 2025. ;-) Lär tugga på med jobbet och längta till den dag räntan går ned. Typ. Men det ska bli roligt att följa dig och se ifall verkligheten blir som din plan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se hur det blir, jag tycker mig se lite omorganisationer på jobbet i tebladen redan nu, så det kanske blir ändringar innan kvartalet är över =)

      Jag kan ingenting om hästar, men det låter spännande att rida in en helt ny.

      Radera
    2. Haha, spännande är ordet... Jag har ingen aning om hur det ska sluta, men jag har iaf hjälp från en kompis som gjort det tidigare.

      Radera
  4. Kul med femårsplan, det är alltid bra att ha en vision.

    Att det sen inte blir exakt som man tänkt är bara en del av tjusningen.

    Min egen plan sträcker sig bara fram till december i år, så den kommer jag troligen att kunna förverkliga.

    SvaraRadera

Hur länge är det meningsfullt att spara?

När man börjar från noll finns det bara ett sätt att få sparkapitalet att växa. Och det är att spara pengar (duh!). Men så fort man har kapi...