onsdag 7 februari 2024

Onda föraningar om restskatt

Om någon månad kommer deklarationspapprena skickas ut. Och ännu snarare är det dags att betala in restskatt som överstiger 30k för att slippa betala ränta.


När jag lite grovt överslagsräknar kommer jag fram till att jag kommer få en restskatt på ca 40k (Aj!).

Av detta utgör Fastighetsavgift ca 9300 kr, då jag äger ett hus.

ISK-skatt på en portfölj som varit värd ca 5M under större delen av 2023 borde bli runt 44k. (5M * 0,882% = 44100 kr)

Ränteavdraget för en miljon i bolån borde blir någonstans runt 12-15k åt andra hållet.

Och så brukar arbetsgivaren dra lite för mycket skatt. Summerat till runt 40k.


Jag anar att det kan bli svårt att få med även detta i utdelningsutmaningen, det är trots allt en utgift på ca 3500k/månad. Eventuellt har jag lite för låg direktavkastning för att fixa allt med utdelningar (3.71%), men å andra sidan kan man ju hoppas på att ta igen det i kursökningar istället.

Det blir i varje fall till att sätta in 15k på skattekontot i förebyggande syfte senast på måndag (12:e Feb).

 

8 kommentarer:

  1. Hej.

    Visst är det en speciell känsla när man gör sin preliminära deklaration och inser att man betalat alldeles för lite skatt, och tvingas till att tömma något av sina sparkonton.

    40000 kronor är mycket, men det finns de som har det värre. Jag summerade min restskatt till 65000 kronor. :-)


    SvaraRadera
  2. Skönt att veta att någon annan har det värre =)

    SvaraRadera
  3. Har du funderat pa det där med skatt när du ska välja vilket land du vill bo i?
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till viss del.

      Det finns för många länder i världen för att jag ska hålla koll på vad som är bäst, och det ändras förmodligen från år till år, men skatteregler kommer definitivt vara en faktor i beslutet.
      Och då framför allt skatter på kapitalvinster och utdelningar. Även om uttag av tjänstepension förr eller senare kommer beskattas.

      Jag skulle tro att länder med förmögenhetsskatt går bort i första sorteringen.

      Radera
  4. Det sägs att januari är den fattigaste månaden då alla julutgifter ska ut. För mig så slås det med hästlängder av februari! Vi lyckas samla på oss följande utgifter i februari:
    Betala in skatten (ja, jag får också restskatt pga ISK)
    Vissa utgifter till sportlovet togs på kreditkortet i januari = betalas i februari (liftkort, skidhyra)
    Samma med några av barnens fritidsaktiviteter
    Men en annan fritidsaktivitet betalades i februari med en direktlänk = drogs direkt
    En akut bilreparation - kostnaden hamnar i februari
    Hyra för stuga på sportlovet swishas direkt till ägaren - i februari

    Men de flesta utgifter vet vi om, förutom just DEN reparationen på bilen, så det är bara att ta från det "korta" sparkontot.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara ibland. För mig är det nog inte så mycket i februari förutom just skatten. Juli däremot har blivit riktigt jobbig för alla försäkringar kommer då.

      Radera
  5. Jag tror att ränteavdraget på lånet går jämnt upp med skatten för ISK. Har dock garderat mig lite och sparat undan 11' ifall jag tänkt fel. Men jag hoppas verkligen inte att jag missförstått och hamnar på 30' i restskatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att jag inte tagit i lite i underkant, så vi får hålla tummarna båda två.

      Radera

Hur länge är det meningsfullt att spara?

När man börjar från noll finns det bara ett sätt att få sparkapitalet att växa. Och det är att spara pengar (duh!). Men så fort man har kapi...