måndag 1 januari 2024

Vem är FattigApan?

Hej,

Detta är visserligen en anonym blogg, men jag tänkte att någon möjligen kan vara intresserad av vem FattigApan kan tänkas vara.

Korta fakta om FattigApan:

  • Är 40 år gammal
  • Man
  • Arbetar som kodapa, även kallat programmerare
  • Boende i ett litet hus i en ort precis utanför Stockholms län
  • Singel, och barnfri
  • Har en aktieportfölj värd ca 5.5M

Bloggen kommer framför allt handla om privatekonomi, även om andra ämnen definitivt kommer avhandlas.

Sparhistorik:

Jag har alltid varit relativt sparsam. Dock har jag inte alltid varit aktiv på börsen. Under delar av mitt liv har jag satsat hårt på att amortera av lån. Och tyvärr även sparat mycket på sparkonto. Min stora satsning på börsen har pågått sedan 2016 då jag fick en större summa över efter en bostadssatsning + lite annat.

Det var nog även under 2016 eller kanske lite tidigare som jag fick upp ögonen för den så kallade "FIRE-rörelsen". Mitt mål är att skrapa ihop tillräckligt mycket kapital för att kunna leva på avkastningen. Förmodligen mestadels i form av aktieutdelningar.

Varför FattigApan?

Egentligen är jag inte särskilt fattig. Men då aktieutdelningarna jag tänkte leva av än så länge inte är enorma kommer jag behöva leva betydligt snålare än vad jag är van vid.

Och precis som alla andra homo sapiens är jag ganska ap-lik 🍌. Men mest syftar "apan" till mitt yrke ⌨. 

Ekonomisk omställning?

Under 2023 ser det ut som om mina samlade löneutbetalningar från min arbetsgivare landade på lite drygt 830k. Det blir ungefär 69k/mån.

OBS: Då jag inte vill att någon tror att jag absurt välbetald så vill jag påpeka att det ingår enorma mängder jourtid i detta, och en del nattjobb vid kunders systemuppgraderingar.

Efter skatt landar det på ungefär 45k/mån.

Det ser ut som om aktieutdelningarna för närvarande blir lite drygt 15k/månad, så även om jag inte har spenderat hela lönen någonsin, blir det lite av en omställning.

Varför leva på utdelningar?

För att jag vill se om jag klarar mig utan ett jobb.

Och för att om jag gör detta borde jag kunna köpa aktier för ungefär en halv miljon kronor under året.

Varför ha en blogg?

Ibland är det skönt att kunna skriva om vad man vill. Det har hänt att jag nästan sökt möjligheter att skriva vissa saker som kommentarer på andras blogginlägg, och då känns det rimligare att ha sin egen.

Jag tror dessutom att bloggen kan hjälpa mig att hålla mig till min plan.


9 kommentarer:

  1. Hej Fattigapan (och jag som alltid trodde att Svanesang var en kvinna). Jag tror det beror pa vad du har för drömmar om framtiden. Vad ska du göra med alla pengar? Visst, du kan jobba 5-10 ar till, och med samma strategi är du trygg resten av livet och kan lugnt pensionera dig själv. Men vill du sluta jobba redan vid 40 undrar jag lite varför. Om du nu har över fem mille i investeringar (har du lan pa huset förresten?) räcker det ganska langt utöver de utdelningar du kommer att fa. Plus att du far pensionspengar sa smaningom, och kanske nagra försäkringar som din arbetsgivare betalat in?

    Jag skulle vilja veta mer om hur du tänker om framtiden. Vad ska du göra om du slutar jobba?
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika,

      Tack för kommentaren, du var först!

      Jag tror dessutom att dina frågor har givit mig uppslag för massor med blogginlägg =)

      I korthet så har jag inga omedelbara planer på att sluta jobba. Jag trivs inte riktigt med mitt nuvarande jobb, fast då tänker jag snarare sabbatsår än pension. Jag skulle säga att ett ledigt år är mitt närmaste mål.

      Jag har lån på huset, fast ca 30-40% av marknadsvärdet. Så det finns en hög med pengar bundna i huset också.

      Att spendera några (eller många) år utomlands är också något jag funderar på. Oklart om med eller utan jobb.

      Som du märker är min målbild något oklar, vilket nog också är något jag behöver försöka åtgärda.

      Radera
  2. Men så kul att du startat blogg! Jag lärde mig massor om dig redan i det här inlägget och det ska bli spännande att följa årets utmaning.

    Vi kanske skulle få till en ny FIRE-träff till våren i Mälardalen, vet att både Minna och Frihetsmamman är lite pepp på Enköping. Eller är det lite för långt bort för dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Tack för kommentaren, och din shoutout på din egen blogg!

      Det vore spännande med en FIRE-träff, jag har aldrig varit på en sådan förut. Enköping ligger inom bekvämt bilavstånd för mig så det vore inga problem alls.

      Radera
  3. Kul med en ny blogg. Och imponerande plan för året. Det blir spännande att följa. Mina utdelningar från förra året hade kanske kunnat täcka min konsumtion av chilinötter och ölkorv (har mest fonder). Men i år tror jag att det blir bättre.
    DDT

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ölkorv och chilinötter är inte helt fel. Det är i alla fall en bra början.

      För några år sedan såg jag det som en kul grej att sitta och räkna av vilka kostnader och fakturor som täcktes av utdelningarna, och det var alltid kul att bocka av ännu en post.

      Tack för kommentaren.

      Radera
  4. Vad kul. Spännande år, funkar det så vet du att jobba är frivilligt framåt. Eller ja, det kan ju komma en till pandemi som gör att alla utdelningar försvinner så lite mer marginal.
    Och vilket spar du får ihop detta år, kommer de bra acceleration på portföljen.
    /camera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att det både blir en bekräftelse på att det fungerar, och att det blir en hel del pengar sparade och investerade. Om inte så skadar det i alla fall inte att ha provat något annorlunda.
      Tack för kommentaren.

      Radera

Resultat april 2024

  Ännu ett tråkigt resultatinlägg. Och jag menar egentligen inte tråkigt så till vida att resultatet är negativt, även om det blev så, utan ...