tisdag 2 januari 2024

Mina spelregler för att leva på utdelningar

Tanken är att det här är bli det första året jag lever på aktieutdelningar från börsen.

Jag kommer fortsätta arbeta under året, men tanken är att jag inte ska konsumera upp någon del av lönen, utan den ska gå till investeringar.


Upplägget är så här:


Jag ska leva på en tolftedel av de 12 nästkommande månadernas förväntade utdelningar varje månad.

Detta är delvis för att jag inte orkar hålla reda på vilka aktier jag köpt innan respektive efter x-dag.

Jag kommer, den dagen då lönen hamnar på kontot, låta en summa som motsvarar utdelningarna vara kvar på kontot. Resten kommer skickas över till mitt ISK.

Jag tar pengarna från lönen då det är enklare att göra så än att skicka över utdelningarna när de kommer.

Jag kommer gå in i Januari med 10,000 kr på lönekontot och 50,000 kr på buffertkontot. Målet är att jag ska ha samma summa eller mer den 31:a december.

Jag gör antagandet att om inget annat presenterats kommer varje bolag att dela ut samma summa som föregående år. Jag uppdaterar kalkylen när ny information om utdelningar presenteras, eller när jag köper nya aktier.

3 kommentarer:

  1. Fattar jag rätt att du ska leva pa 15,000 i manaden? Du skrev att du bara ska använda aktieutdelningarna. Det borde inte vara sa svart, lite beroende pa vad du har för kostnader förstas. Det skulle vara intressant att veta.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har nog rätt i att det inte bör vara jättesvårt. Jag tänkte summera månadens kostnader när januari är överstökat, då får både jag och bloggens läsare se.

      Utmaningen är egentligen omställningen från att leva på ännu mer. Jag skulle gissa på att jag kanske spenderat runt 20k/månad det senaste året.
      Och ska det vara långsiktigt hållbart måste man nog lära sig att tycka om situationen också.

      Radera

Resultat april 2024

  Ännu ett tråkigt resultatinlägg. Och jag menar egentligen inte tråkigt så till vida att resultatet är negativt, även om det blev så, utan ...