onsdag 31 januari 2024

Resultat januari 2024

Budget: 15631 kr (+500 oväntade kronor)

Kostnader:16529 kr

Resultat: -398 kr

Till synes gick det inte riktigt vägen.

Fast det är inte riktigt sant, för i december strulade google wallet som jag oftast använder för betalningar, så jag fick ta ett julklappsköp på ett kreditkort. Så den räkningen (som jag naturligtvis glömt bort) kom lite lagom olägligt nu istället.

Delvis motverkades det av att jag fick tillbaka någon form av deposition när jag gick ur en förening jag varit medlem i onödigt länge. Jag lägger in den i årets budget som en delkvittning mot julklappen.

Kostnaderna såg ut ungefär så här:

Ränta:                   3783 kr
El:                         2003 kr
Bensin:                 743 kr
Mat:                      4060 kr
Junk(ÖoB+Rusta):  548 kr
Bredband+Telefon: 1024 kr
Streaming:               419 kr
Larm:                       561 kr
Gym:                        299 kr
Presenter:               1158 kr (från december)
Övrigt:                     1931 kr

Det är uppenbart att matkostnaderna är för höga. Och man kan nog dra slutsatsen att försöket att vara förnuftig och veckohandla inte föll helt väl ut. Men det betyder att jag kan göra det bättre under februari, och det är också planen.

I februari lägger jag till en extrautmaning i form av: "Ingen färdigmat" för det är nämligen det som är min kryptonit vad det verkar.

7 kommentarer:

  1. Oj, här finns det en del att dra ner pa enligt mitt synsätt. Ränta, el och bensin kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte känner till bakgrunden. Ingar uteätande i matkostnaden? Lite junk kan man kosta pa sig. Streaming, nödvändigt? Räcker väl med ett vpn-abonnemang som kostar typ en tusenlapp för tre ar, eller maste du se allt nytt direkt? Larm? Bor du i ett utsatt omrade? Gym? Gar du dit, eller har du inga skogar eller friluftsomraden i närheten? Presenter, ok. Vad innehaller övrigt?
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har rätt i att det finns en del att skära i. En del av det är helt klart att betrakta som ren lyxkonsumtion, men mitt mål har egentligen aldrig varit total minimalism. Snarare en relativt bekväm tillvaro, fast utan överdrifter. Men någon tusenlapp borde kunna skalas av. Just larmet ligger illa till.

      Bakgrunden till boendet är att jag del hellre bor i hus än lägenhet. Samtidigt som jag ville ha rimliga pendlingsmöjligheter till Stockholm. Och flytten gjordes innan pandemin, och den efterföljande acceptansen för hemarbete.

      Så den utan tvekan mest lönsamma förändringen skulle kunna vara att bosätta sig annorlunda, på "fiberavstånd" snarare än pendelavstånd. Men det är ett beslut jag inte fattar lättvindigt då ett eventuellt nästa jobb skulle vara enklare att hitta om man är beredd att pendla igen.

      Radera
    2. Jag fick iaf svar pa nagra fragor...
      /Annika

      Radera
  2. Sååå intressant utmaning! Den inspirerar och också så smart sätt att mäta fire-nivån innan en kapar på riktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den glädjande kommentaren.
      Jag hoppas att mina månatliga redovisningar kan varvas med lite annat så att det inte blir för tråkigt i längden bara.

      Radera
  3. Jätteintressant att få siffror! Jag ska strax publicera mina. Det som jag ffa hajar till inför är bredband, telefoni och streaming. Varför så dyrt? Mitt bredband kostar runt 250 kr (inbakat i månadsavgiften) och telefonin kostar 129 kr/månad. Finns det nåt att snäva ned på där?

    Mat tycker jag är vansinnigt svårt när man är singel, det blir dyrare, det går inte att komma ifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just bredbandet är lite speciellt. Det kostar vanligtvis 379 kr/månad, men i januari betalar man någon form av underhållsavgift på en femhundring. Det är till stor del det som är dyrt. Egentligen är det 379 + 145.

      Radera

Hur länge är det meningsfullt att spara?

När man börjar från noll finns det bara ett sätt att få sparkapitalet att växa. Och det är att spara pengar (duh!). Men så fort man har kapi...