söndag 10 maj 2026

Funderingar kring AI-branschen

Obs: Detta är mina egna funderingar, och ska absolut inte ses som någon slags rekommendation! 

 

Ingen kan ha missat att AI är i ropet just nu. Efter att min arbetsgivare velat fram och tillbaka länge har jag börjat uppmuntras använda AI så mycket som möjligt på jobbet. Detta för mjukvaruutveckling.

Detta gör att jag har tvingats bekanta mig lite med de verktyg som finns idag, och eftersom jag även är road av investeringar har jag försökt bilda mig en uppfattning om hur AI ser ut som investering.

Marknaden

En förenklad bild av marknaden skulle kunna vara en uppdelning i tre segment:

  • Hårdvarutillverkarna, dessa tillverkar de chip som exekverar AI:n "tänkande". Exempel: Nvidia, TSMC, Broadcom osv. Även infrastruktur som serverhallar ingår nog här.
  • AI-leverantörerna, de som tillhandahåller AI-verktyg av olika slag. Exempel: OpenAI, Google, Anthropic och ett otal andra.
  • Slutanvändarna, Dvs de företag som faktiskt använder tjänsterna. Detta skulle kunna vara nästan alla företag i världen som vill ersätta dyra människor med billigare AI.

Till detta tillkommer naturligtvis även diverse kringverksamheter som konsultbolag och liknande.  

Delar av marknaden

 

Hårdvarutillverkarna

Som det ser ut just nu så tjänar hårdvarutillverkarna grova pengar, och allt som tillverkas säljs, förmodligen innan produkterna ens lämnat fabrikerna. Nvidia har rejäla marginaler, och då det inte är några småsummor vi talar om. Den här delen av AI-industrin tycks gå som tåget. Tyvärr har redan värderingarna i det här segmentet dragit iväg. Jag står kvar på perrongen och ser dum ut.

AI-leverantörerna

Om det finns någon del av AI-industrin som känns som lite av ett luftslott (just nu) så är det nog just bland AI-leverantörerna. Här verkar det brännas stora mängder investerarpengar. Så vitt jag vet är ingen av AI-leverantörerna ens i närheten av lönsamhet, och så verkar det förbli de närmsta åren.

Slutanvändarna

På den här nivån är mycket aktivitet fortfarande på experimentnivå, och jag har inte sett någon riktig omställning till AI med mina egna ögon i alla fall. Men en del utvecklingsverktyg är faktiskt riktigt användbara.

Min gissning är att det är här de riktiga pengarna finns för de investerare som inte hoppade på hårdvarutåget. Det finns enorma besparingar att göra på att byta ut personal mot AI. Men inte riktigt ännu vad det verkar. 

Jag kan tänka mig att företag som mest handlar om informationsförvaltning, och som dessutom har många anställda på sikt kan spara enorma summor genom AI-användning, men den riktiga effekten kommer nog först om några år.

 

Hur investerar man i AI idag? 

Jag tror absolut att AI kommer förändra världen, och jag tror dessutom att vissa bolag kommer bli extremt lönsamma tack vara AI. Den stora frågan är hur man investerar för att åka med på resan.

Att köpa en tech-fond av något slag bör göra att man får en hel del AI-relaterade bolag. Problemet jag ser är att man får antingen bolag vars värdering redan är skyhög, och bolag som inte tjänar några pengar på AI idag. Nu finns det visserligen ingenting som säger att högt värderade bolag inte kan värderas ännu högre, men det känns lite väl optimistiskt ibland. 

AI utanför tech 

Ett alternativ jag själv gillar är att försöka lista ut vilka bolag som har mycket att vinna på AI, samt uppvisar en vilja att försöka ta till sig AI för att öka lönsamhet.

Gissningsvis skulle detta kunna vara bolag inom finans, försäkringsbolag och egentligen alla bolag utan någon fysisk verksamhet. I Sverige skulle detta kunna vara storbankerna exempelvis. Även konsultbolag som kan hjälpa sina kunder med automatisering kan nog göra pengar.

Utomlands föreslår ChatGPT företag som JP. Morgan, Visa, Bolag inom healthcare samt konsultbolag som Accenture.


Mina AI-innehav?

Jag har idag inget AI-fokus i portföljen alls, men jag skulle helst vilja ändra på detta. Helst genom att investera i bolag som har mycket att vinna på AI. Dels för att jag känner att jag missat tåget för halvledarbolagen, och dels för att bubbelrisken måste vara mycket mindre här.

 

Vad tror ni läsare? Och finns det något bra sätt att hitta bolag med viljan att satsa på AI i sin verksamhet?


Obs: Detta är mina egna funderingar, och ska absolut inte ses som någon slags rekommendation! 

 

8 kommentarer:

  1. Instämmer typ helt med din sammanfattning. Har tyvärr också missat det mesta, dock en del ändå via en del fonder. Extremt svårt ämne detta. Ligger dock i uppstädningsfas och ca noll nyinvestering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte tidigare lite Creades för att de ägde en liten del av Silex, och deras värdering har nog fått en boost av AI-boomen. För mig någon oklart hur pass välförtjänt.
      Jag fortsätter nog med tråkinvesteringar ett tag till.

      Radera
  2. Just bubbelrisken är det som håller mig tillbaka från att gå all-in igen, detta i kombination med den oförutsägbare Mr Twitter i Vita Huset är inte helt optimalt.

    Men jag vill nog gärna vara med på ett hörn i alla fall, efter att helt ha stått utanför tech ett bra tag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja tweets kan få mycket att hända.

      Radera
  3. Jag läste inlägget för några dagar sedan och började svara, men hittade inget riktigt intelligent att bidra med. Dock går även mina funderingar åt samma håll. Det mest intelligenta jag kan komma med är nog som vanligt min inställning till diversifiering. Att helt stå utanför denna trend är för mig lika fel som att vara överexponerad. När är för sent att gå in? Vem vet?

    För att minska bolagsrisken men bibehålla sektorrisken har jag sedan nyår omplacerat en del från ett (för) stort innehav, Nvidia, till bolag jag inte ägde, Broadcom, samt ökadt i TSMC. Kändes som riskabelt att köpa Broadcom och öka TSMC . Men jag minskade samtidigt risken i Nvidia. Både Broadcom och TSMC har sedan dess fortsatt gå väldigt bra. Så just då fram till nu var det inte försent åtminstone.

    För att hitta ”hackor o spadar” har jag även sedan nyår köpt in mig i ETF’en GRID som har globala bolag mot kraftutbyggnad som bl.a. drivs av utbyggnad av serverhallar med ABB som största innehav. Ville öka i ABB men tyckte den hade gått för bra och köpte ETFen för att få en korg av dess likar för minskad bolagsrisk. Även GRID har gått lysande sedan dess. Så att det går att exponera sig mot AI på olika sätt tror jag det fortfarande går.

    Har även köpt försäkringsbolag då dessa borde kunna utnyttja AI för att göra väldigt precisa riskbedömningar och snabbt analysera skador för att se om det är sannolika bedrägerier mm. De har all statistik från många år och borde kunna precisera sin prissättning väldigt exact med AI. Hittills har dock dessa innehav inte gått bra, men förhoppningsvis på några år.

    Nåja, som sagt, min käpphäst att diversifiera mot både hackor o spadar, hårdvara, samt nyttjare tror jag på sett över längre tid. Samt att även exponeringen mot ren AI finns där, men lagom stor. Även att stå utanför är en risk.

    Som exempel såg jag idag att kraftkabelbolaget NKT levererade en bra kvartalsrapport. Kraftkablar kommer att behövas både för ökade mängder el att transporteras oavsett AI, men i synnerhet och utbyggnaden av serverhallar fortsätter. Äger inte NKT, men kanske borde?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just energi har jag inte funderat så mycket på, men klart är att serverhallar gör av med mycket av det. Samt att utbyggnad av energiinfrastruktur går lite hand i hand med det. Det är helt klart något jag vill titta närmare på.

      Och du har nog rätt i att jag inte ska döma ut hårdvarutillverkarna helt och hållet, de kan alltid värderas ännu högre.

      Radera
  4. Intressant och välskrivet, tack. /NLI från huset vid havet....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.

      Jag vet inte om jag själv blev så mycket klokare av att skriva det. Det kom sig mest av en diskussion på jobbet om hur länge vissa verktyg kommer kosta vad de kostar med tanke på hur stora förluster OpenAI gör.

      Men det kan vara lite kul att dyka ner i något ämne ibland, och i såna fall kan jag lika gärna skriva någon om det.

      Radera

Resultat maj 2026

Idag är det sista maj, och dessutom mors dag (om någon behöver en påminnelse). Jag skulle säga att maj varit en väldigt lugn månad för mig. ...