måndag 12 augusti 2024

Min prestanda jämfört med index

Nordnet skapade nyligen en funktion i sin app för att jämföra utveckling över tid.

Så här har jag presterat sedan 2017.


OMXSGI hade varit bättre att jämföra med.

Vissa år har det gått lite bättre, och andra år har det gått lite sämre. Den viktiga siffran är ett CAGR(genomsnittlig årlig tillväxt) på 10.89% om året (och varför visar inte Nordnet denna för jämförelseindexet???). 

Vad jag kan lista ut så ser det ut som om OMXSPI som jag jämför med presterat 7.32% under samma tid. Men då är detta ett prisindex och inkluderar inte utdelningar. Kollar jag istället OMXSGI, som är en bättre jämförelse, ser det ut som om skillnaden är minimal (ungefär 10.5% mot 10.89%). Och detta med antagandet om att dagens kurser håller året ut, för jag orkade inte hålla på och pilla med delar av år i min uträkning.

Slutsatsen av detta skulle kunna vara att jag ska strunta i aktierna och köpa lite bredare fonder istället, för skillnaden i prestanda är i dagsläget inte värd den bolagsrisk man får med enskilda aktier. 

Exempelvis är en stor del av årets underprestanda en följd av att enskilda bolag haft problem. Utan problembolagen hade jag legat före index vad det verkar.


Jag fortsätter med utdelningsstrategin året ut. Sedan ska jag ta mig en funderare på saken.


4 kommentarer:

  1. Indexfonder är ett väldigt bra val.För egen del är detta med att förvalta mitt kapital på börsen även en rolig hobby så jag bryr mig inte om jag avkastar mer eller mindre än något index då jag har tillräckligt med kapital för att leva gott ändå.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att det är lite av en hobby, men jag värderar nog avkastning högre än underhållningsaspekten av det =)

      Radera
  2. Ja det är väldigt svårt att slå index, det har jag lärt mig den hårda vägen.

    Vissa år lyckas jag riktigt bra, men sen kommer det år där jag underpresterar.

    I slutändan är det alltid indexfonden som lyckats bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo lite svårt blir det.
      I början av min "investerarkarriär" vad jag nog mer ute efter stora vinster, nu är jag mycket mer intresserad av att inte förlora pengar. Och då blir index mer attraktivt.
      Även om utdelningar också fungerar lite så med pengar i handen.

      Radera

Resultat (och "lön") augusti 2024

Ännu en månad är avklarad med ett svagt plusresultat. Budget: 20784 kr Utgifter: 19948 kr Resultat: 835 kr Budgeten för denna månad blev n...